De stressladder


Weet jij wanneer je in balans bent? Hoe voel jij je als je in het blauw of groen op de stresslader bent? Hoe gedraag en voel jij je dan? Ben je vrolijk, rustig en heb je meer geduld met je kinderen of collega’s?  Misschien heb je zin om dingen te ondernemen en slaap je goed?  😀 Maar wanneer dreig jij op deze stressladder omhoog te gaan? Hoe voel of gedraag jij je als je in het geel of oranje op de stressladder komt? Word je meer prikkelbaar, vergeetachtig en heb je minder geduld?  Ga je meer koffie drinken, roken of alcohol nuttigen? Slaap je slechter, krijg je last van je rug, hoofdpijn of ben je moe?😑 Kortom jouw lichaam geeft op allerlei manieren signalen aan dat je het rustiger aan moet doen. Je kunt je schouders eronder zetten en denken:”Niet zeuren en doorgaan.” Dan kun je het zeker een tijdje volhouden op wilskracht en doorzettings vermogen. Maar wat je lichaam eigenlijk nodig heef is rust om in balans te komen en te blijven. Zo kun je ook op langere termijn blijven pieken, want dat heb je nodig. Doe je dat niet dan ga je op langere termijn misschien wel naar ROOD.
Maar je wilt vast niet naar ROOD! Rood is te ver. Veel mensen in het rood komen bij mij op spreekuur. Ze voelen zich overspannen of hebben zelfs een burn- out. Voorkom dit door jezelf serieus te nemen. Neem verantwoordelijkheid voor je eigen gezondheid. Gebruik deze ladder as reminder. Zit je in oranje maak ruimte voor ontspanning, bewegen, warmte en gezelligheid.
KRACHTIG DOOR  verantwoordelijkheid voor jezelf te nemen.