De stress ladder
Weet jij wanneer je in balans bent? Hoe voel jij je als je in het blauw groen bent?Hoe gedraag jij je dan? Ben je vrolijk, rustig, heb je geduld of zin om dingen te ondernemen? Waarschijnlijk kun je deze lijst met een heleboel dingen aanvullen. 😀 Maar wanneer dreig jij op deze stressladder omhoog te gaan? Hoe voel en gedraag jij je dan als je in geel en oranje komt? Word je meer prikkelbaar, vergeetachtig, minder geduld. Ga je meer koffie drinken, roken of alcohol nuttigen? Slaap je slechter, krijg je last van je rug, hoofdpijn of ben je moe?😑 Kortom jouw lichaam geeft op allerlei manieren signalen aan dat je het rustiger aan moet doen. Je kunt natuurlijk ook doorgaan. Je schouders eronder zetten en denken:”Niet zeuren en doorgaan.” Dan kun je het zeker een tijdje volhouden op wilskracht en doorzettings vermogen. Maar als je de fysiologie van jouw lichaam kent, weet je dat jouw lichaam eigenlijk rust nodig heeft om in balans te komen en te blijven. Zo kun je ook op langere termijn blijven pieken, want dat heb je nodig. Doe je dat niet dan ga je op langere termijn misschien wel naar ROOD.
Maar je wilt vast niet naar ROOD! Rood is te ver. Veel mensen in het rood komen bij mij op spreekuur. Ze voelen zich overspannen of hebben zelfs een burn out. Voorkom dit door jezelf serieus te nemen. Neem verantwoordelijkheid voor je eigen gezondheid. Gebruik deze ladder as reminder. Zit je in oranje maak ruimte voor ontspanning, bewegen, warmte en gezelligheid.
KRACHTIG DOOR door verantwoordelijkheid voor jezelf te nemen.