Een levenshouding

Gisteravond zag ik bij Jinek, de hoogleraar Liesbeth van Rossum geïnterviewd worden. Liesbeth benoemde het (levens) belang van leefstijl op het voorkomen van ziekten zoals COVID-19. Als leefstijlcoach kan ik niets anders dan het hiermee eens zijn. Jarenlang heb ik gewerkt in het ziekenhuis en revalidatie wezen en zag ik de desastreuze gevolgen van een ongezonde leefstijl op patiënten. Ook zag ik hoe moeilijk zij het vonden om een gezondere leefstijl op te pakken.

Factoren zoals  medicijnen, ziekte, stress,  armoede en de obesogene omgeving spelen een grote rol.   De obesogene omgeving is de omgeving die aanzet tot veel eten en weinig bewegen. Denk maar aan de roltrap of de lekkere hapjes bij de kassa. Wie wil afvallen en zijn leefstijl echt wil veranderen zal een bewuste keuze moeten gaan maken. Dit kost energie en het lukt lang niet iedereen. Hiervoor heb je steun nodig in de breedste zin van het woord.  Bedrijven kunnen hun best doen om gezond voedsel aan te bevelen.  De overheid kan de aanpak voor gezonde leefstijl financieren of promoten en jouw vrienden kunnen je helpen.

De beste manier om af te vallen en gezonder te leven is een manier te zoeken die het beste past bij jouw leefstijl. Dit doe je in kleine stapjes. Kleine stapjes van veranderingen en aanpassingen, maar ook van de stapjes terug kun je leren. Hierdoor zul je je steeds meer bewust worden van je eigen gedrag.Je zult resultaat boeken en voordat je het weet een gezondere leefstijl hebben.

Wil je meer weten kijk op de website van het voedingscentrum, daar vind je ook praktische tips om zelf aan de slag te gaan met een gezondere leefstijl. Lukt het je niet alleen om de vicieuze cirkel te doorbreken, neem dan de leefstijlcoach in de hand. Leefstijlcoaching individueel wordt nog niet vergoed door de zorgverzekeraar, maar wel met een groepsprogramma; het zogenaamde GLI (Geleide Leefstijl Interventie) of COOL