Stress en het coronavirus

Omgaan met de stress die het coronavirus brengt. Hoe doe je dat vragen velen zich af? Helaas is daar geen pil of een pasklaar antwoord voor. 

Ik leef zoals velen tussen hoop en vrees. Ik neig meer naar de kant van hoop, maar als ik continu die vele negatieve berichten zie dan wordt mijn vrees aangewakkerd en ervaar ik meer stress gevoelens. Een van mijn manieren om met deze stress gevoelens om te gaan is bijvoorbeeld de pers berichten maximaal twee maal per dag te bekijken, zodat ik niet continu de negatieve berichten te horen krijg. 

Iedereen heeft verschillende manieren om met stress om te gaan. In het Engels noemen we dat ook wel coping; “ omgaan met problemen, stress en gebeurtenissen”. Er zijn twee manieren van coping; probleemgerichte coping en emotiegerichte coping.  Het hamsteren, schoonmaken en ons houden aan de maatregelen is probleemgerichte coping. Door te hamsteren en schoon te maken ervaren we een zeker gevoel van controle. Maar controle krijgen over onze gevoelens en emoties dat is lastig en kunnen we niet wegpoetsen met een doekje, daar moet je mee leren dealen. 

Vergelijk het eens met een rouwproces. Misschien ervaar je angst, boosheid, verdriet of ben je blij dat je minder dingen moet. Deze verschillende gevoelens kunnen per dag en soms wel per uur verschillen.  Hevige gevoelens kunnen we wegdrukken door bijvoorbeeld afleiding te zoeken, maar willen uiteindelijk ook ruimte  krijgen.  Als we dit niet doen krijgen we allerlei lichamelijke- en psychische klachten.  Je gevoelens uiten is een vorm van  emotiegerichte coping. 

“ Maak van je hart geen moordkuil “

Stel je voor dat je een geschud blikje cola bent; die bubbeltjes willen eruit en als ze eruit zijn is de druk ervan af. Praten over emoties en angsten ontlaat.  Je  ervaart minder spanning en voelt je rustiger. Als je iemand niet wilt belasten kun je een brief schrijven of dagboek bijhouden. Je kunt hierin alles opschrijven wat je maar denkt en voelt, niemand die het leest dus je kunt lekker los. Ook helpt het om je gedachten die je ervaart  te bestuderen. Kloppen je gedachten wel? Probeer negatieve gedachten om te zetten in helpende gedachten; bedenk maar wat je tegen een vriend of vriendin zou zeggen. Veel mensen ervaren sporten als een prettige manier om gevoelens te ontladen of yoga. Het voordeel daarvan is dat je tevens stoffen in je lichaam aanmaakt die je blijer maken. 

Uiteindelijk is de combinatie van probleemgerichte-en emotiegerichte coping het beste. Ga wandelen, experimenteer en leer bijvoorbeeld een muziekinstrument, nodig mensen thuis uit voor een drankje en ga samen lekker een potje….. j…je hart luchten!